Kierunek przygotuje studentów do poszukiwania kreatywnych i nieszablonowych rozwiązań, nauczy ich wykorzystywania modeli matematycznych do opisu rzeczywistych zjawisk społeczno-gospodarczych. To właśnie matematyka, zgodnie z powszechną opinią, jest królową nauk. Jednak pozostałe opinie na jej temat są zwykłymi stereotypami i wynikają ze schematycznego, szkolnego postrzegania jej przez pryzmat liczb, niewiadomych i figur geometrycznych. Nasi studenci dowiadują się, że matematyka jest punktem wyjścia do poszukiwania rozwiązań praktycznych problemów pojawiających się w wielu obszarach życia codziennego i że satysfakcja ze zrozumienia pozornie skomplikowanych zjawisk jest bezcenna. Studiowanie matematyki powoduje, że absolwenci tego kierunku są samodzielnymi pracownikami, którzy nie boją się wyzwań i szybko się uczą. Kształcimy nie tylko przyszłych nauczycieli, ale także analityków do spraw finansów i ubezpieczeń, czy też programistów. Na kierunku Matematyka proponujemy następujące specjalności: informatyka matematyczna, matematyka z informatyką w ekonomii, matematyka z informatyką w finansach i ubezpieczeniach, modelowanie matematyczne oraz specjalność nauczycielską.
Co potrafią absolwenci poszczególnych specjalności?
Informatyka matematyczna – mają wiedzę potrzebną do konstrukcji i implementacji oprogramowania, projektowania, obsługi i administrowania bazami danych oraz statystycznego przetwarzania danych.
Matematyka z informatyką w ekonomii – potrafią przetwarzać i opracowywać dane ekonomiczne, przygotowywać analizę działalności ekonomicznej wraz z prognozą, mają wiedzę potrzebną do implementacji oprogramowania wspomagającego działalność ekonomiczną, matematycznego modelowania zjawisk ekonomicznych.
Matematyka z informatyką w finansach i ubezpieczeniach – posiadają umiejętności w zakresie finansowej oceny projektów inwestycyjnych i statystycznego opracowywania danych, potrafią stosować metody matematyczne na rynku kapitałowym i ubezpieczeniowym oraz wykorzystywać odpowiednie pakiety komputerowe do rozwiązywania zagadnień tego typu.
Modelowanie matematyczne – mają wiedzę do opracowania modeli matematycznych rozwiązujących konkretne problemy, które mają swoje źródło w procesach przyrodniczych, technicznych, finansowych i społecznych, potrafią w tym celu nawiązać współpracę z przedstawicielami innych dziedzin oraz korzystać z odpowiednich narzędzi informatycznych.
Specjalność nauczycielska – są przygotowani do realizacji dydaktycznych i wychowawczych zadań szkoły oraz potrafią wykorzystywać technologie informacyjne w praktyce szkolnej, mają niezbędny zasób wiadomości z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki matematyki.