Aktualności

Podsumowanie III konferencji ,,Matematyka dla Młodych’’

04.10.2024

Dnia 25 września 2024 r. w godz. 8:45-12:30 w budynku A-29 Uniwersytetu Zielonogórskiego odbyła się trzecia edycja konferencji ,,Matematyka dla Młodych’’ adresowana do uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Organizatorem wydarzenia był Oddział Zielonogórski Polskiego Towarzystwa Matematycznego wspierany przez władze Instytutu Matematyki oraz Wydziału Matematyki, Informatyki i Ekonometrii. Komitet organizacyjny konferencji stanowili członkowie Zarządu OZ PTM w składzie dr hab. Anna Karczewska, prof. UZ (prezes), dr Aleksandra Rzepka (wiceprezes), dr Ewa Sylwestrzak-Maślanka (sekretarz), dr Ewa Synówka (skarbnik), dr hab. Bogdan Szal, prof. UZ (członek zarządu). Spotkanie uroczyście otworzył Dyrektor Instytutu Matematyki prof. dr hab. Marian Nowak. W wydarzeniu uczestniczyła również Lubuska Wicekurator Oświaty - mgr Marzena Pulik-Sowińska, która odczytała list Lubuskiego Kuratora Oświaty mgra Mariusza Biniewskiego i podkreśliła, że matematyka ma nie tylko zastosowanie w życiu codziennym, ale przyczynia się również do rozwoju osobistego młodzieży.
Program obejmował dwa bloki dostosowane tematycznie dla uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Jako pierwsi rozpoczęli swoje zajęcia goście ze Szkół Podstawowych : klasa 7 ze Szkoły Podstawowej nr 2 (Nowogród Bobrzański) z nauczycielem matematyki mgr Urszulą Skowron, klasy 7c i 7d ze Szkoły Podstawowej nr 18 (Zielona Góra) z nauczycielami matematyki mgr Małgorzatą Runiec i mgr Anną Żurek oraz klasy 7b i 8b ze Szkoły Podstawowej nr 7 (Zielona Góra) z nauczycielami matematyki mgr Joanną Miesiaczyk i mgr Sylwią Zaurską.
Podczas pierwszego wykładu pt. ,,Narzędzia matematyka’’ dr hab. Jacek Bojarski, prof. UZ zaprezentował uczniom przykładowe oprogramowania, które skutecznie wspierają naukę matematyki i zrozumienie wielu zagadnień. Uczniowie mogli zapoznać się m.in. z dynamiczną wizualizacją problemów matematycznych przy użyciu GeoGebry, ale również z użytecznością Chatu GPT i programu Mathematica w procesie edukacji matematycznej.
Po wykładzie uczniowie szkół podstawowych przeszli do oddzielnych sal, aby uczestniczyć w przygotowanych dla nich warsztatach. Dr Dorota Głazowska i dr hab. Justyna Jarczyk, prof. UZ zabrały siódmoklasistów w fascynujący młodych ludzi świat kodowania i szyfrowania. Na zajęciach ,,Kody i szyfry’’ uczniowie mogli spróbować swoich sił w szyfrowaniu informacji i łamaniu kodów. Pod kierunkiem dr Radosławy Kranz i dr Aleksandry Rzepki na warsztatach ,,Od szczegółu do ogółu’’ siódmoklasiści, rozwiązując zadania w formie łamigłówek matematycznych dla małych liczb naturalnych, uogólniali otrzymane rozwiązania dla pozostałych liczb. Spotkanie było dobrą okazją, aby przekonać się o wszechobecności i użyteczności matematyki. Na zajęciach ,,Matematyka, magia i tajemnica’’ dr Ewa Sylwestrzak-Maślanka i dr Ewa Synówka zaprezentowały swoim gościom kilka ciekawych sztuczek i trików matematycznych, których istota polegała na wykorzystaniu pewnych własności liczb lub przekształceń matematycznych. Uczniowie wrócili więc do domu z umiejętnościami m.in. odgadywania pomyślanej przez kogoś liczby lub podawania czyjejś daty urodzin. Dr Marta Borowiecka – Olszewska, dr Joanna Skowronek-Kaziów i dr Arkadiusz Kozioł zaprosili uczniów do zabawy pt. ,,Matematyczna grywalizacja’’, podczas której dzieci zmierzyły się z różnymi łamigłówkami i zagadkami logicznymi. Warsztaty te stworzyły okazję do emocjonującego współzawodnictwa pomiędzy kolegami. Na kolejnych zajęciach ,,Matematyczne biuro śledcze’’ poprowadzonych przez dr Radosławę Kranz i studentkę Marzenę Chorab (21 MAT-SP) uczniowie wcielili się w rolę detektywów, których zadaniem było wskazanie sprawcy przestępstwa spośród osób podejrzanych o kradzież. Do dyspozycji śledczy mieli zaledwie trzy wskazówki, których wykorzystanie wymagało od nich logicznego myślenia i wiedzy matematycznej. Natomiast dr Aleksandra Rzepka i studentka Oliwia Mazurek (11 MAT-SD) zaproponowały warsztaty ,,Matematyka układana’’, na których siódmoklasiści musieli wykazać się nie lada kreatywnością, mając za zadanie ułożenie jak najciekawszej mozaiki z klocków w formie wielokątów foremnych. Na
wszystkich warsztatach uczestnicy wyróżniali się dużym zaangażowaniem i aktywnością. Zwycięzcy rozgrywek i najbardziej aktywni uczniowie mogli liczyć na nagrody i niespodzianki.
Po warsztatowym maratonie klasy szkół podstawowych spotkały się ponownie, aby wziąć udział w wykładzie dr. Sebastiana Czerwińskiego pt. ,,Fascynujące błędy matematyczne’’. Uczniowie usłyszeli m.in. o liczbach Fermata i błędnej hipotezie Fermata głoszącej, że liczby te są liczbami pierwszymi a także o innych ciekawych, ale nieprawdziwych hipotezach matematycznych. Ponadto pomogli prowadzącemu jedną z tych hipotez obalić. Wykład ten był ostatnim punktem konferencji, po którym nastąpiło jej uroczyste podsumowanie i zakończenie wraz z wręczeniem certyfikatów uczestnictwa zaproszonym nauczycielom matematyki. Nad przebiegiem konferencji dla najmłodszych czuwała dr Ewa Sylwestrzak-Maślanka.
W drugim bloku konferencji uczestniczyli licealiści wraz z nauczycielami matematyki: uczniowie klas 4PA, 4PC i 4PD II Ogólnokształcącego Liceum Ekologicznego z Oddziałami Integracyjnymi w Zielonej Górze z mgr Anettą Rzemieniecką oraz mgr Anetą Sitek, a także uczniowie klas I i II z Liceum Ogólnokształcącego im. Krzysztofa Baczyńskiego w Nowej Soli pod opieką mgr Ewy Zacłony, mgr Magdaleny Dłuski oraz mgra Piotra Cieszkowskiego. Konferencję otworzyła Prezes OZ PTM dr hab. Anna Karczewska, prof. UZ, która powitała gości i uczestników oraz przedstawiła program spotkania. Po uroczystym otwarciu konferencji Dyrektor Instytutu Matematyki prof. dr hab. Marian Nowak najpierw zaprezentował Instytut Matematyki Uniwersytetu Zielonogórskiego, jego strukturę, profil działalności naukowej oraz ofertę dydaktyczną, a następnie wygłosił wykład pt. „O paradoksach nieskończoności”. Słuchacze poznali m. in. różne rodzaje nieskończoności, przykłady zbiorów przeliczalnych i nieprzeliczalnych. Zmierzyli się także z hipotezą sformułowaną przez Georga Cantora, znaną jako hipoteza continuum. Podczas drugiego wykładu pt. „Fraktale i ułamkowe wymiary” dr Robert Dylewski, prof. UZ przybliżył pojęcie fraktali – w sensie geometrycznym figur, które są "samopodobne" i mają "ułamkowy" wymiar. Wyjaśnił także, że mogą być one opisane i generowane za pomocą układu odwzorowań afinicznych. Na koniec przedstawił konstrukcje kilku rodzajów fraktali (dywan Sierpińskiego, paproć Barnsleya i krzywa smocza) oraz programy do ich generowania.
Kolejną sesję rozpoczął prof. dr hab. Andrzej Cegielski wykładem pt. ,,Jak obliczyć pierwiastek z 2 bez kalkulatora?”. W swoim wystąpieniu zaprezentował różne algorytmy do aproksymacji √ i porównał ich szybkość zbieżności. Następnie uczniowie mogli zapoznać się z istotnym wkładem polskich naukowców w rozwój matematyki, który w pokaźnej części został spisany w Księdze Szkockiej. Ostatni wykład pt. ,,Fundamenty AI’’ dr Magdaleny Wojciech miał na celu przedstawienie podstawowych rodzajów sztucznej inteligencji oraz różnych sposobów jej uczenia. Uczniowie dowiedzieli się również, że sieci neuronowe mają zastosowanie m. in. w rozpoznawaniu obrazów umożliwiającym identyfikację elementów, osób, symboli czy nawet emocji na obrazach i wideo.
Na zakończenie konferencji Prezes OZ PTM dr hab. Anna Karczewska, prof. UZ podziękowała wszystkim słuchaczom za aktywne uczestniczenie i ciekawość matematyki, a także wręczyła drobne upominki uczniom, a zaproszonym nauczycielom matematyki certyfikaty uczestnictwa. Nad przebiegiem konferencji dla młodzieży czuwała dr Ewa Synówka.
Trzecia edycja konferencji ,,Matematyka dla Młodych’’, kolejna większa inicjatywa OZ PTM, spotkała się ponownie z bardzo dobrym odbiorem ze strony uczestników konferencji, co daje organizatorom motywację do przygotowania kolejnego spotkania we wrześniu 2025 r. W imieniu całego Zarządu OZ PTM składamy serdeczne podziękowania zarówno członkom OZ PTM, którzy z zaangażowaniem wygłosili wykłady i przeprowadzili warsztaty podczas tegorocznego wydarzenia, jak również pracownikom Instytutu Matematyki a w szczególności Dyrektorowi Instytutu prof. dr. hab. Marianowi Nowakowi i mgr Marzannie Borowieckiej za wsparcie organizacyjne konferencji.

 

Ewa Sylwestrzak-Maślanka, Ewa Synówka

 

Galeria zdjęć dostępna na stronie OZ PTM: http://www.ptm.uz.zgora.pl/

Logo programu Widza Edukacja Rozwój Biało-czerwona flaga i napis Rzeczpospolita Polska Logo Euopejskiego Funduszu Społecznego
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Widza Edukacja Rozwój 2014-2020 "Nowoczesne nauczanie oraz praktyczna współpraca z przedsiębiorcami - program rozwoju Uniwersytetu Zielonogórskiego" POWR.03.05.0-00-00-Z014/18